Selasa, 12 Ogos 2008

wawasan desa 1/2008

artikel ni akan menceritakan tentang 'pengembaraan' aku ke GOMBAK sempena kem WAWASAN DESA 1/2008 anjuran Rakan Muda dgn kerjasama pihak UiTM.pic ni sume roomate aku. (from left tini,tim,farah)
Kem ni diadakan dari 8th - 10th August 2008 (Fri-Sun) and disertai 21 students UiTM.
Seriously mmg best n enjoy.Sampai je ktrg kat Dewan Kg.Setia,trus diserahkan kpd kluarga angkat. tapi byk mak cik2 yg dtg. pakcik ade la dlm 4 5 org kut. ade famili dpt 2 ank angkt, tapi aku ni sorang2 je.kne la pandai2 bwk diri kan. Aku dapat mak angkt PUAN KHADIJAH @ MAK JAH! orgnye pendiam sket,x byk ckp. tapi mmg sgt2 baik.anak 9,cucu 14. perghh!! ramai wei..suaminya ENCIK SALLEH @ WAK LEH.ckp je wak leh,sume org2 kg sure knlnye.keje jaga kat golf club area ctu la..baik orgnye. anak Mak Jah yg bongsu ni nmenye MIRA (form4). pujaan anak2 teruna la kat KG MELAYU SRI KUNDANG sane..hehehe..
Esk paginye ktrg kne wat gotong-royong kat kg. kejenye membuat 'papan peringatan'..(xtau la pe namenye)..tengah lepak2,ade kerete termasuk dalam longkang! ktrg dgn rajinnye terus la bantu tuk kuarkan kerete tu..abis kemek kerete tu. pe nak wat kan. dah nasib! tapi bagus cz ade smgt waja nak bantu di klgn ahli2. hehehe..termasuk la aku. :)












ptg tu g melawat tempat usahawan desa.byk kuih-muih yang ktrg dapat jamah (bahulu,kek,etc) sgt2 sdap! after that,ktrg g lawat tmpt ternakan lintah dan ikan keli. dapat jgk le aku pegang lintah tanpa rase takut2. brani jgk aku ni. tuan punye tmpat tu bg lintah makan melalui darah belut.belut tu akan diletakkan dalam bekas besi berjaring dan diletakkan dalam kolam lintah. slps tu,lintah akan beramai2 masuk dalam bekas besi tu utk sedut darah belut.selalunye diletakkan 2 ekor belut dalam setiap bekas besi.aku sgt surprise ble tgk lintah tu masuk dalam mulut belut utk sedut drh. masya-Allah! aku dah xtau nak tgk ape..geli gelaman aku rase. belut tu nampak btl2 terseksa. tapi nak camne kan,tu je kitaran hidup haiwan. jadi sesuatu utk dijadikan mknan bg haiwan lain. lumrah alam.at the same place,pnternak tu pun ternak ikan keli.sememangnye hasilnye lumayan sungguh.tapi bau ikan keli busuk la..x tahan. ktrg dibwa lagi utk melawat ke kwsn ternakan kambing.(bau tu jgn ckp la..hanya ALLAH yg tahu) Luas kwsn ternakan tu. ada dua kandang besar (1 utk kambing2 dewasa,1 lagi utk kambing ibu & anak).Penternak tu ckp supply utk kambing kat malaysia ni still xckup. masih perlu diimport dari luar ngra. kirenye supplier tmpatan still xbleh supply utk psrn tmptn. mane taknye, kat Mlaysia ni mcm fstival gune kambing. (Aidilfitri,Aidiladha,Aqiqah,etc) so,byk demand,perlulah jgk byk supply. it's law in economy.aku tkut nak masuk kambing dewasa,so aku masuk la kndg kambing ibu&anak.kenape di pisahkan?? sbb senang tuk diselenggarakan..mcm manusia gak. wad org sakit dipisahkan dari wad bersalin. kan? TERJAWAB!
ada kambing ni baru je lahirkan anak pukul 3 ptg. ktrg datang melawat pukul 5 ptg. ktrg surprise tgk anak kmbing tu siap bleh berdiri & berjalan lagi..tanye org tu,die ckp,kambing ni byk zat tenaga nye! tu die yg ckp la.. hehe.. ptg lepas balik tu,aku ajak mira g merempit naik motor. dah la moto tu moto yang jenis bunyi bising (preeng2!!) mmg mencapap abis la! sume pakwe2 hensem tgk aku. pandang kerek plak tu! (pkai tudung,nmpak alim tapi mrempit!) aku slumber je xpkai helmet. masuk jalan besar lak tu..saje nak jadi minah rempit @ otai kampung jap! hehehe..tapi kt kg tu mmg byk sgt bonggol. kirenye mmg ade kesedaran keselamatan kat kg ni. bgus2. tp yang kontra nye,aku nak pecut naik motor yang xbest nye. kjap2 kene slow down cz ade bonggol..adoiyai, penat wei. ade gak bonggol aku redah je! sian mira kat blakang..heheh..
malam tu mak jah ajak aku g kenduri. mmg berbaloi aku bwk bju kurung!

esknye ktrg ade sukaneka dgn keluarga angkat. malangnye,famili angkat aku xdpt dtg cz ade kenduri laen. tapi xpe..aku still bleh bwk diri.alhamdulillah... :) right after that,aku n kawan2 kene tinggalkan famili angkat masing2. rase sebak sgt nak tinggalkan tempat tu. walaupun 2 hari stengah aku kat KG MELAYU SRI KUNDANG,mcm2 perkara aku dah wat - gotong-royong,g pasar mlm,ronda kampung,lawat2 kwsn ternakan,merempit,g knduri,main ngan bdk2,sembang ngan makcik2 waktu ptg,etc..byk tul knangan.. aku amik sume ni sbg pengalaman yang x ble dibeli kat mane2..(kat oversea pun xde tau!) last word dari aku -
"Ya Allah,Engkau panjangkanlah umur Wak Leh,Mak Jah dan anak2 serta cucu2 mereka supaya mereka dapat terus beribadat kepada-Mu. Kau permudahkanlah urusan mereka seharian. Bukakanlah pintu rezeki yang luas buat mereka,Ya Allah. Sesungguhnya mereka di kalangan orang yang baik. Aminn"

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ala.. kata nak bantu kereta org yg jatuk dlm longkang. tapi hang cuma amik gambar jer.. teruk betui la hang nie...
lalalalala~