Jumaat, 11 September 2009

tulisan dari seberang


"tuhan tahu, tapi menunggu..."


aku pernah tulis ayat ni dalam status facebook. baru beberapa hari. i quote this from novel EDENSOR by Andrea Hirata (indonesian writer). aku suka tulisannya. buat aku ingin berlari-lari dalam alam pengembaraan. penat. jenuh. payah. aku mengaku mula-mula baca novel ni dalam 30 pages, aku dah fed-up. sebab? sebab aku tak paham gaya tulisannya yang penuh dengan metafora. bunga2. tapi bukan bunga2 jiwang yang ada dalam novel2 cintun yang dibaca sahabat2 jiwang lain. maaf. tapi ini bunga dengan lenggok bahasa yang diaspirasi dari kehidupan sebenar. penceritaan tentang hidup yang wujud.

pembicaraan tentang kehidupan. anak kecil yang degil, keras kepala, nakal, sukar dijinakkan. letih ibu ayahnya. sehingga ditukar namanya 3kali. ada ke di antara kita yang ditukar namanya sejak kecil sampai 3kali? mustahil. tapi dalam novel ini memang tiada yang mustahil. semua bagai terjadi benar. anak kecil yang degil, keras kepala, nakal, sukar dijinakkan dari Pulau Belitong terbang terus ke Sorbonne, France. menuntut ilmu economy yang rasanya langsung tak diperlukan di negaranya. perbicaraan tentang cinta dan cita2 menyuburkan pengembaraan jejalah europe and africa hanya dengan berbekalkan keberanian. jadi ikan duyung di tengah2 lautan manusia seni. statik. tugu. jadi tegak. menang dan berjaya.

bacanya seperti ditoreh-toreh perasaan adventerous dalam diri. dirobek-robek. (mcm lagu dangdut Amelina). habis baca, aku pasrah. terlalu ingin membeli tetralogi seterusnya : Maryamah Karpov. tetralogi terakhir Lasykar Pelangi. sedang dalam pembacaan. kembara.

"eh..aku baru beli novel baru. Maryamah Karpov." aku cakap

"ahhh?? Mar..y..mah.. Ka..porr??" dia cakap.

"Maryamah Karpov la. Penulisnya Andrea Hirata yang tulis buku Lasykar Pelangi" aku jawab.

"ooo...kenapa bunyi macam XXXXXXX" dia bentak.

"uuikkk...."

aku mengaku. memang aku suka baca buku2 'kayak gini'. novel jiwang2. maaf. dulu ya, sekarang tidak. perlu perubahan dalam kehidupan kita. ahh..subjektif soalan ni.




GUE : kata2 di atas, lahir dari hatiku yang tulus murni.

Tiada ulasan: